ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් ඵලදායි ඉගෙනීම පිළිබඳ ඉදිරිපත් කරනු ලැබූ න්යාය
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල්
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් ඇමරිකානු මනෝ විද් විද්යාඥයෙක් සහ අධ්යාපනඥයෙකි. ඔහු 1918 ඔක්තෝබර් 25 වන දින නිව්යෝර්ක් හි එක්සත් ජනපදයේ උපත ලැබීය, නිව් යෝර්ක්හි බෘක්ලින් හි හැදී වැඩී 2008 ජූලි 9 වන දින මිය ගියේය. ඔසබෙල් පෙන්සිල්වේනියා විශ්ව විද්යාලයට ගියේ මනෝ විද්යාව හා පූර්ව වෛද්ය විද්යාව පිළිබඳ උපාධිය ලබා ගැනීම සඳහා ය. ඔහු 1939 දී උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු 1943 දී මිඩ්ල්සෙක්ස් විශ්ව විද්යාලයෙන් වෛද්ය විද්යාලයෙන් උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු 1950 දී කොලොම්බියා විශ්ව විද්යාලයෙන් සංවර්ධන මනෝ විද්යාව පිළිබඳ ආචාර්ය උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඔහු විශ්ව විද්යාල කිහිපයක කථිකාචාරවරයෙකු ලෙස සේවය කළ අතර 1973 දී අධ්යයන කටයුතුවලින් විශ්රාම ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු මනෝ චිකිත්සාව පිළිබඳ හැදෑරීමට පටන් ගත්තේය. ඔසබෙල් විශ්වාස කළේ සංකල්ප, මූලධර්ම සහ අදහස් අවබෝධ කර ගැනීම අඩු කළ හැකි තර්කනය තුළින් ලබා ගත හැකි බවයි. මෙය ඔසබෙල්ට අර්ථවත් ඉගෙනුම් හා උසස් සංවිධායකයින් පිළිබඳ සිත්ගන්නාසුලු න්යායක් වර්ධනය කිරීමට හේතු විය. ඉගෙනීමේ න්යාය. අළුත් දැනුම ඉගෙනීම දැනටමත් දන්නා දේ මත රඳා පවතින බව ඔසබෙල්ගේ විශ්වාසයයි.
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් මතය
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් ඵලදායි ඉගෙනීමට පිළිබඳ ඉදිරිපත් කරනු ලැබූ න්යායන් කිහිපයකි.
එනම්,
1. අර්ථවත් වාචික ඉගෙනීම්
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල්ට අනුව, අර්ථය නිර්මාණය වන්නේ භාෂාව සහ මානසික සන්දර්භය අතර යම් ආකාරයක නිරූපණ සමානතාවයකින්ය. එයට ක්රියාවලි දෙකක් සම්බන්ධ වෙයි.
• පිළිගැනීම් ,අර්ථවත් වාසි ගැනීම සඳහා යොදා ගැනේ.
• සොයාගැනීම්සොයාගැනීම්,සංකල්ප ගොඩනැගීමට හා ගැටලු විසඳීමට සම්බන්ධ වෙයි.
2. උපසිරසි න්යාය
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල්ගේ උපසිරසි නියාය ට පදනම් වී ඇත්තේ පුද්ගලයෙකුගේ පවත්නා සංජානනය ව්යුහය (සංවිධානයක්, නිශ්චිත විෂයයක දැනුමේ පැහැදිලි බව)අර්ථවත් නව ආකාරයකින් ඉගෙනීමට හා රඳවා ගැනීමට බලපාන ප්රධාන හා මූලික සාධක වන අතර නව අදහස් ශිෂ්යයකුට සම්බන්ධ කිරීමේ වැදගත්කම නව තොරතුරු ඉදිරිපත් කිරීමට පෙර පවතින දැනුම මත පදනම් විය. මෙම නියාය ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් විසින් වර්ධනය කරන ලද අත්තිකාරම් සංවිධායක උපාය මාර්ගයට අදාළ වේ.ඔසබෙල්ගේ දෘෂ්ටිකෝණයෙන් මෙය ඉගෙනීමේ තේරුමයි. තොරතුරු ඉගෙනුම් කරුගේ සංජානන ව්යුහයට ඇතුළත් කළ විට ඒ ධුරාවලිය අනුව සංවිධානය වේ. නව තොරතුරු විවිධ ආකාර දෙකකින් උපුටා ගත හැකි අතර මේ දෙකටම ස්ථාවර සංජානන ව්යුහයක් පවතින්නේ නම් මිස අර්ථවත් ගැනීමක් සිදු නොවේ. මෙම පවතිනා ව්යුහය මගින් පුද්ගලයාගේ සංජානන ව්යුහයේ පෙර තොරතුරු හෝ සංකල්ප සමග නව ඉගෙනුම් ධූරාවලිය හා සම්බන්ධ රාමුවක් සපයයි. ඔසබෙල්ගේ න්යායන් විශේෂයෙන් උගතුන්ට අදාළ වන අතර නව චර්යාත්මක අදහස් ප්රමාණවත් නොවන බව සලකයි.ඔහු වෙනත් ඉගෙනුම් ක්රම හඳුනා ගත්තද ඔහුගේ කාර්ය වාචික ඉගෙනීම කෙරෙහි යොමු විය. ඔහු අර්ථයේ ස්වභාවය සමග කටයුතු කළ අතර බාහිර ලෝකය අර්ථය ලබා ගන්නේ එය ඉගෙන ගන්නා තැනැත්තා විඥානයෙහි අන්තර්ගතය බවට පරිවර්තනය කර විට පමණක් බව විශ්වාස කරයි. යමෙකුට සම්පූර්ණයෙන් නුහුරු නුපුරුදු තොරතුරු හමු වූ විට අර්ථවත් ඉගෙනීමට පටහැනිව කතා ගැනීමට සිදුවේ.මෙම වාචික ඉගෙනීම අවසානයේ දී නව සංජානන ව්යුහයක් ගොඩ නැගීමට දායක විය හැකි අතර පසුව එය අර්ථවත් ඉගෙනීම සඳහා යොදාගත හැකිය. උපසිරසි නියායන් වර්ග දෙකකි. එනම්,
• සහසම්බන්ධිත උපසිරසි - නව ද්රව්ය යනු දැනටමත් දන්නා දේවල දිගුවක් හෝ විස්තාරණයකි.
• වියුත්පන්න උපසිරැසි - පවතින ව්යුහයෙන් ද්රව්ය හෝ සම්බන්ධතා ලබා ගත හැකිය. තොරතුරු ධූරාවලිය තුළට ගෙන යා හැකිය. නැතහොත් වෙනත් අර්ථකතන හෝ අර්ථයන් නිර්මාණ කිරීම සඳහා වෙනත් සංකල්ප හෝ තොරතුරු සමඟ සම්බන්ධ කළ හැකිය.මෙම වර්ගයේ උපසිරසි වලින් සම්පූර්ණයෙන්ම නව සංකල්ප මතුවිය හැකි අතර කලින් පැවති තොරතුරු වැඩි ගණනක් ඇතුළත් කිරීම සඳහා පෙර සංකල්ප වෙනස් කිරීමට හෝ පුළුල් කිරීමට හැකිය. මෙය හඳුනා ගැනීමකි.
ද්රව්යයට ම තාර්කික අර්ථයක් තිබිය යුතුය.දැනුම පිළිබඳ නව සංකල්ප තුළ ගැනුම්කරු ක්රියාශීලී විය යුතු අතර ප්රවණතා අතර ප්රමාණවත් සම්බන්ධතාවයක් තිබිය යුතුය.ඉගෙනුම් කරුවන්ගේ පවත්නා සංජානන ව්යුහයන්ට නව දැනුම හා අදහස් නිසි ලෙස උකහා ගැනීමට තිබිය යුතුය. ඔහුගේ න්යාය පාසල් පසුබිම තුළ පිළිගැනීමේ ඉගෙනීමට අදාළවන බව ඔසබෙල් පෙන්වා දෙයි.ඔහු පිළිගැනීමේ ඉගෙනීම වාචාල හා සොයාගැනීම් ගැනීම්වලින් වෙන්කරයි. පළමුවැන්න එයට උපසිරැසි (අර්ථවත් ද්රව්යය) ඇතුළත් නොවුණ නිසා සහ දෙවැන්න ඉගෙනුම් කරු ගැටලු විසදීම තුලින් තොරතුරු සොයාගත යුතු බැවිනි.
අයදුම් කිරීමේ මූලධර්ම
• විෂයක වඩාත් පොදු අදහස් පළමුව ඉදිරිපත් කළ යුතු අතර පසුව විස්තරාත්මකව හා නිශ්චිතතාවය අනුව ක්රමානුකූලව වෙනස් විය යුතුය.
• නව හා පැරණි අදහස් සංසන්දනය කිරිම සහ හරස් යොමු කිරීම තුළින් උපදේශාත්මක ද්රව්ය කලින් ඉදිරිපත් කළ තොරතුරු සමඟ නව තොරතුරු ඒකාබද්ධ කිරීමට උත්සාහ කළ යුතුය.
3. අභිප්රේරණ න්යාය
ඔසබෙල්ගේ ඉගෙනුම් නියාය සිසුන්ගෙ අභිප්රේරණයට ද විශාල වැදගත්කමක් දක්වයි. ඔහුගේ මතය අනුව සංජානන ධාවක සාධන අභිපේරණය සොයා වැඩිදියුණු කිරීමේ අභ්යන්තර ගාමක බලය සහ අනුබද්ධ අභ්යන්තර සංයුතිය අභිප්රේරණය සඳහා ඉවහල් වේ. සංජානන ධාවක යනු ශිෂ්යයකුගේ දැනුම අවබෝධය සහ දැනුම හා නිරූපණයන් පිළිබඳ ප්රවීණත්වය සහ ගැටලුව විසඳීමේ අවශ්යතාවයි. මෙම අභ්යන්තර ගාමක බලය ආරම්භ වූයේ සිසුන් කුතුහලය දනවන ප්රවණතාවයෙන් වන අතර මනෝවිද්යාත්මක පරිසරය ගවේෂණය කිරීම,හැසිරවීම,අවබෝධ කර ගැනීම සහ ඒවාට මුහුණ දීම සඳහා මෙම ප්රවණතාවය වඩාත් වැදගත් ස්ථාවර අභිප්රේරණයකි. ස්වයං වැඩිදියුණු කිරිම යනු අභ්යන්තර ගාමක බලවේගය වන්නේ අනුරූපී තනතුරු ජයග්රහණ අවශ්යතා දිනා ගැනීමට සිසුන්ට ඇති හැකියාව අනුව ය.
ආශ්රිත ග්රන්ථ
01.Ausubel, D. P.The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51, 267 – 272. . (1960)
02.Ausubel, D.P. A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention. The Journal of General Psychology, 66, 213-244. (1962)
03.Ausubel, D. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton. (1963)
04.Ausubel, D. In defense of advance organizers: A reply to the critics. Review of Educational Research, 48, 251-257. (1978)
05.Ausubel., Novak, J., & Hanesian, H. Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. Retrieved (1978).
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් ඇමරිකානු මනෝ විද් විද්යාඥයෙක් සහ අධ්යාපනඥයෙකි. ඔහු 1918 ඔක්තෝබර් 25 වන දින නිව්යෝර්ක් හි එක්සත් ජනපදයේ උපත ලැබීය, නිව් යෝර්ක්හි බෘක්ලින් හි හැදී වැඩී 2008 ජූලි 9 වන දින මිය ගියේය. ඔසබෙල් පෙන්සිල්වේනියා විශ්ව විද්යාලයට ගියේ මනෝ විද්යාව හා පූර්ව වෛද්ය විද්යාව පිළිබඳ උපාධිය ලබා ගැනීම සඳහා ය. ඔහු 1939 දී උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු 1943 දී මිඩ්ල්සෙක්ස් විශ්ව විද්යාලයෙන් වෛද්ය විද්යාලයෙන් උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු 1950 දී කොලොම්බියා විශ්ව විද්යාලයෙන් සංවර්ධන මනෝ විද්යාව පිළිබඳ ආචාර්ය උපාධිය ලබා ගත්තේය. ඔහු විශ්ව විද්යාල කිහිපයක කථිකාචාරවරයෙකු ලෙස සේවය කළ අතර 1973 දී අධ්යයන කටයුතුවලින් විශ්රාම ගත්තේය. ඉන්පසු ඔහු මනෝ චිකිත්සාව පිළිබඳ හැදෑරීමට පටන් ගත්තේය. ඔසබෙල් විශ්වාස කළේ සංකල්ප, මූලධර්ම සහ අදහස් අවබෝධ කර ගැනීම අඩු කළ හැකි තර්කනය තුළින් ලබා ගත හැකි බවයි. මෙය ඔසබෙල්ට අර්ථවත් ඉගෙනුම් හා උසස් සංවිධායකයින් පිළිබඳ සිත්ගන්නාසුලු න්යායක් වර්ධනය කිරීමට හේතු විය. ඉගෙනීමේ න්යාය. අළුත් දැනුම ඉගෙනීම දැනටමත් දන්නා දේ මත රඳා පවතින බව ඔසබෙල්ගේ විශ්වාසයයි.
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් මතය
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් ඵලදායි ඉගෙනීමට පිළිබඳ ඉදිරිපත් කරනු ලැබූ න්යායන් කිහිපයකි.
එනම්,
1. අර්ථවත් වාචික ඉගෙනීම්
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල්ට අනුව, අර්ථය නිර්මාණය වන්නේ භාෂාව සහ මානසික සන්දර්භය අතර යම් ආකාරයක නිරූපණ සමානතාවයකින්ය. එයට ක්රියාවලි දෙකක් සම්බන්ධ වෙයි.
• පිළිගැනීම් ,අර්ථවත් වාසි ගැනීම සඳහා යොදා ගැනේ.
• සොයාගැනීම්සොයාගැනීම්,සංකල්ප ගොඩනැගීමට හා ගැටලු විසඳීමට සම්බන්ධ වෙයි.
2. උපසිරසි න්යාය
ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල්ගේ උපසිරසි නියාය ට පදනම් වී ඇත්තේ පුද්ගලයෙකුගේ පවත්නා සංජානනය ව්යුහය (සංවිධානයක්, නිශ්චිත විෂයයක දැනුමේ පැහැදිලි බව)අර්ථවත් නව ආකාරයකින් ඉගෙනීමට හා රඳවා ගැනීමට බලපාන ප්රධාන හා මූලික සාධක වන අතර නව අදහස් ශිෂ්යයකුට සම්බන්ධ කිරීමේ වැදගත්කම නව තොරතුරු ඉදිරිපත් කිරීමට පෙර පවතින දැනුම මත පදනම් විය. මෙම නියාය ඩේවිඩ් පෝල් ඔසබෙල් විසින් වර්ධනය කරන ලද අත්තිකාරම් සංවිධායක උපාය මාර්ගයට අදාළ වේ.ඔසබෙල්ගේ දෘෂ්ටිකෝණයෙන් මෙය ඉගෙනීමේ තේරුමයි. තොරතුරු ඉගෙනුම් කරුගේ සංජානන ව්යුහයට ඇතුළත් කළ විට ඒ ධුරාවලිය අනුව සංවිධානය වේ. නව තොරතුරු විවිධ ආකාර දෙකකින් උපුටා ගත හැකි අතර මේ දෙකටම ස්ථාවර සංජානන ව්යුහයක් පවතින්නේ නම් මිස අර්ථවත් ගැනීමක් සිදු නොවේ. මෙම පවතිනා ව්යුහය මගින් පුද්ගලයාගේ සංජානන ව්යුහයේ පෙර තොරතුරු හෝ සංකල්ප සමග නව ඉගෙනුම් ධූරාවලිය හා සම්බන්ධ රාමුවක් සපයයි. ඔසබෙල්ගේ න්යායන් විශේෂයෙන් උගතුන්ට අදාළ වන අතර නව චර්යාත්මක අදහස් ප්රමාණවත් නොවන බව සලකයි.ඔහු වෙනත් ඉගෙනුම් ක්රම හඳුනා ගත්තද ඔහුගේ කාර්ය වාචික ඉගෙනීම කෙරෙහි යොමු විය. ඔහු අර්ථයේ ස්වභාවය සමග කටයුතු කළ අතර බාහිර ලෝකය අර්ථය ලබා ගන්නේ එය ඉගෙන ගන්නා තැනැත්තා විඥානයෙහි අන්තර්ගතය බවට පරිවර්තනය කර විට පමණක් බව විශ්වාස කරයි. යමෙකුට සම්පූර්ණයෙන් නුහුරු නුපුරුදු තොරතුරු හමු වූ විට අර්ථවත් ඉගෙනීමට පටහැනිව කතා ගැනීමට සිදුවේ.මෙම වාචික ඉගෙනීම අවසානයේ දී නව සංජානන ව්යුහයක් ගොඩ නැගීමට දායක විය හැකි අතර පසුව එය අර්ථවත් ඉගෙනීම සඳහා යොදාගත හැකිය. උපසිරසි නියායන් වර්ග දෙකකි. එනම්,
• සහසම්බන්ධිත උපසිරසි - නව ද්රව්ය යනු දැනටමත් දන්නා දේවල දිගුවක් හෝ විස්තාරණයකි.
• වියුත්පන්න උපසිරැසි - පවතින ව්යුහයෙන් ද්රව්ය හෝ සම්බන්ධතා ලබා ගත හැකිය. තොරතුරු ධූරාවලිය තුළට ගෙන යා හැකිය. නැතහොත් වෙනත් අර්ථකතන හෝ අර්ථයන් නිර්මාණ කිරීම සඳහා වෙනත් සංකල්ප හෝ තොරතුරු සමඟ සම්බන්ධ කළ හැකිය.මෙම වර්ගයේ උපසිරසි වලින් සම්පූර්ණයෙන්ම නව සංකල්ප මතුවිය හැකි අතර කලින් පැවති තොරතුරු වැඩි ගණනක් ඇතුළත් කිරීම සඳහා පෙර සංකල්ප වෙනස් කිරීමට හෝ පුළුල් කිරීමට හැකිය. මෙය හඳුනා ගැනීමකි.
ද්රව්යයට ම තාර්කික අර්ථයක් තිබිය යුතුය.දැනුම පිළිබඳ නව සංකල්ප තුළ ගැනුම්කරු ක්රියාශීලී විය යුතු අතර ප්රවණතා අතර ප්රමාණවත් සම්බන්ධතාවයක් තිබිය යුතුය.ඉගෙනුම් කරුවන්ගේ පවත්නා සංජානන ව්යුහයන්ට නව දැනුම හා අදහස් නිසි ලෙස උකහා ගැනීමට තිබිය යුතුය. ඔහුගේ න්යාය පාසල් පසුබිම තුළ පිළිගැනීමේ ඉගෙනීමට අදාළවන බව ඔසබෙල් පෙන්වා දෙයි.ඔහු පිළිගැනීමේ ඉගෙනීම වාචාල හා සොයාගැනීම් ගැනීම්වලින් වෙන්කරයි. පළමුවැන්න එයට උපසිරැසි (අර්ථවත් ද්රව්යය) ඇතුළත් නොවුණ නිසා සහ දෙවැන්න ඉගෙනුම් කරු ගැටලු විසදීම තුලින් තොරතුරු සොයාගත යුතු බැවිනි.
අයදුම් කිරීමේ මූලධර්ම
• විෂයක වඩාත් පොදු අදහස් පළමුව ඉදිරිපත් කළ යුතු අතර පසුව විස්තරාත්මකව හා නිශ්චිතතාවය අනුව ක්රමානුකූලව වෙනස් විය යුතුය.
• නව හා පැරණි අදහස් සංසන්දනය කිරිම සහ හරස් යොමු කිරීම තුළින් උපදේශාත්මක ද්රව්ය කලින් ඉදිරිපත් කළ තොරතුරු සමඟ නව තොරතුරු ඒකාබද්ධ කිරීමට උත්සාහ කළ යුතුය.
3. අභිප්රේරණ න්යාය
ඔසබෙල්ගේ ඉගෙනුම් නියාය සිසුන්ගෙ අභිප්රේරණයට ද විශාල වැදගත්කමක් දක්වයි. ඔහුගේ මතය අනුව සංජානන ධාවක සාධන අභිපේරණය සොයා වැඩිදියුණු කිරීමේ අභ්යන්තර ගාමක බලය සහ අනුබද්ධ අභ්යන්තර සංයුතිය අභිප්රේරණය සඳහා ඉවහල් වේ. සංජානන ධාවක යනු ශිෂ්යයකුගේ දැනුම අවබෝධය සහ දැනුම හා නිරූපණයන් පිළිබඳ ප්රවීණත්වය සහ ගැටලුව විසඳීමේ අවශ්යතාවයි. මෙම අභ්යන්තර ගාමක බලය ආරම්භ වූයේ සිසුන් කුතුහලය දනවන ප්රවණතාවයෙන් වන අතර මනෝවිද්යාත්මක පරිසරය ගවේෂණය කිරීම,හැසිරවීම,අවබෝධ කර ගැනීම සහ ඒවාට මුහුණ දීම සඳහා මෙම ප්රවණතාවය වඩාත් වැදගත් ස්ථාවර අභිප්රේරණයකි. ස්වයං වැඩිදියුණු කිරිම යනු අභ්යන්තර ගාමක බලවේගය වන්නේ අනුරූපී තනතුරු ජයග්රහණ අවශ්යතා දිනා ගැනීමට සිසුන්ට ඇති හැකියාව අනුව ය.
ආශ්රිත ග්රන්ථ
01.Ausubel, D. P.The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51, 267 – 272. . (1960)
02.Ausubel, D.P. A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention. The Journal of General Psychology, 66, 213-244. (1962)
03.Ausubel, D. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton. (1963)
04.Ausubel, D. In defense of advance organizers: A reply to the critics. Review of Educational Research, 48, 251-257. (1978)
05.Ausubel., Novak, J., & Hanesian, H. Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. Retrieved (1978).
Comments
Post a Comment